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Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Friday, February 17, 2012

Feature: Dancing As Fast As They Can

Competition as a Growth Industry
Article by Lys Stevens

Summary | Sommaire

Photo courtesy of Peak Invitational / Photo by GT Foto fx

It’s competition season in the North American dance sector. Events come in all shapes and sizes from multi-city tours that culminate in national championships to yearly city-based festivals, in many cases sponsored by the local Kiwanis Club.

En Amérique du Nord, le milieu de la danse entame la saison des compétitions. Les événements se déploient sous toutes sortes de formes, de tournées interurbaines qui culminent en un championnat national, à des festivals municipaux annuels, souvent parrainés par le club Kiwanis de la région.

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It’s competition season in the North American dance sector. Events come in all shapes and sizes from multi-city tours that culminate in national championships to yearly city-based festivals, in many cases sponsored by the local Kiwanis Club. Large and flashy or small and homespun, dance ‘comp’ is a hotbed for the killer instinct for some dancers…and their parents. Montreal writer Lys Stevens examines the field and reveals some of the tensions at play in contemporary dance culture around this growth industry. In today’s high stakes dance competitions, striving for excellence through discipline and effort meets a love of spectacle and mass popularity. At its best, competition in dance can promote all that is positive about dance culture and community. Swing dance teacher Alain Wong puts it this way: “Competition spurs the dance forward. It's the way we show what we're all about and become inspired by what others bring to the floor. Competitors are supported and encouraged no matter their level, and afterward, everyone social dances together. It's a healthy, communal environment.”
But not all competition dance environments are quite as ideal…

En Amérique du Nord, le milieu de la danse entame la saison des compétitions. Les événements se déploient sous toutes sortes de formes, de tournées interurbaines qui culminent en un championnat national, à des festivals municipaux annuels, souvent parrainés par le club Kiwanis de la région. Grande et scintillante ou modeste et artisanale, la compétition de danse est un terreau fertile pour l’instinct féroce de certains danseurs… et parfois de leurs parents. La rédactrice montréalaise Lys Stevens se penche sur le phénomène et souligne les tensions dans la culture contemporaine en danse par rapport à une industrie en pleine croissance. Une compétition aux enjeux importants donne à voir une quête d’excellence nourrie de discipline et d’effort : elle répond ainsi à notre amour du spectacle et à la culture populaire. Au mieux, le concours de danse promeut le meilleur de la communauté et la culture de danse. « La compétition fait progresser la danse », propose Alain Wong, professeur de danse swing, « C’est comme ça qu’on se fait connaître et qu’on s’inspire des autres. On soutient les concurrents, peu importe leur niveau et après le concours, tout le monde danse ensemble. C’est un environnement sain et convivial. » Stevens offre un aperçu d’une manifestation plurielle, pour le meilleur et pour le pire.



Read the full article by Lys Stevens in the March/April 2012 issue of The Dance Current print magazine. | Lisez l'article intégral de Lys Stevens dans l’édition imprimée de mars/avril 2012 du Dance Current.

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