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Interviews, essays and commentary published by The Dance Current.

Tuesday, September 28, 2010

Feature: Taking the Pulse, Tap Dance in Canada

Summary | Sommaire


Close to four billion people worldwide were watching the Winter Olympics Opening Ceremonies in February 2010, in which some of Canada’s hottest tap dancers performed for the screaming crowd. Tap is on the rise in this country...

En février 2010, près de quatre milliards de spectateurs regardent la cérémonie d’ouverture des Jeux olympiques d’hiver, alors que quelques-uns des meilleurs danseurs de claquettes du Canada se présentent devant la foule en délire. La danse à claquettes prend son envol au pays...

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Close to four billion people worldwide were watching the Winter Olympics Opening Ceremonies in February 2010, in which some of Canada’s hottest tap dancers performed for the screaming crowd. Tap is on the rise in this country. While the American tap revival of the 1970s and 1980s didn't quite take hold in Canada, we have our own legends and icons of the form, including Ruby Keeler (1909–1993), Jeni LeGon (b.1916), Leonard Gibson (1926–2008) and Ethel Bruneau (b.1936). William Orlowski continues to be a central force in the Canadian tap scene, and internationally renowned Heather Cornell is considered a pioneer in concert tap and one of the leading tap teachers on the scene today. Even so, many of the younger generation have still had to leave the country to pursue professional careers. Some, including Everett Smith of So You Think You Can Dance Canada fame, are now returning home to join colleagues in a Canadian resurgence. People like Sas Selfjord, director of the Vancouver Tap Dance Society, and Kim Chalovich, artistic director of the Mississauga-based company What's On? Tap!, have been taking the lead in organizing festivals and conferences, bringing Canadian tappers together to exchange and advocate for the future of tap in Canada. In 2009, Selfjord convened the Rising Tides Conference in Vancouver and in September 2010, Chalovich and Smith opened The Tap Dance Centre in Mississauga. With a strong belief in the importance of roots, Selfjord and others invest their teaching and programming with historical and cultural awareness, acknowledging figures such as Bruneau, Le Gon, Cornell and Orlowski, who are also featured in sidebars on these pages.

En février 2010, près de quatre milliards de spectateurs regardent la cérémonie d’ouverture des Jeux olympiques d’hiver, alors que quelques-uns des meilleurs danseurs de claquettes du Canada se présentent devant la foule en délire. La danse à claquettes prend son envol au pays. Bien que la recrudescence du « tap » aux États-Unis dans les années 1970 et 1980 ne se soit pas tout à fait perpétrée au Canada, nous avons nos propres légendes de la forme, y compris Ruby Keeler (1909–1993), Jeni LeGon (née en 1916), Leonard Gibson (1926–2008) et Ethel Bruneau (née en 1936). William Orlowski demeure toujours une pierre angulaire du milieu au Canada et la renommée Heather Cornell est perçue comme une pionnière de la danse à claquettes comme danse de concert et une des maîtres du milieu. Malgré cela, de nombreux jeunes danseurs de claquettes doivent quitter le pays pour poursuivre une carrière professionnelle. Plusieurs, y compris Everett Smith, connu pour son passage à l’émission So You Think You Can Dance Canada, reviennent à la maison pour se joindre à leurs collègues dans la reprise de la danse à claquettes au Canada. Sas Selfjord, directrice de la Vancouver Tap Dance Society, et Kim Chalovich, directrice de la compagnie basée à Mississauga What’s On? Tap!, comptent parmi ceux qui prennent en charge l’organisation de festivals et de colloques. Elles réunissent les artistes de claquettes afin qu’ils se concertent pour l’avenir de la discipline au Canada. En 2009, Selfjord tient le colloque Rising Tides à Vancouver et en septembre 2010, Chalovich et Smith donnent le coup d’envoi au Tap Dance Centre à Mississauga. Tout en valorisant les origines de leur forme, Selfjord et d’autres imprègnent leur enseignement de sensibilités historique et culturelle, reconnaissant les grands de l’art comme Bruneau, LeGon, Cornell et Orlowski, qui figurent aussi dans les encadrés de cette édition du magazine.


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Read the full article by Lys Stevens in the October 2010 issue of The Dance Current print magazine. | Lisez l'article intégral de Lys Stevensl dans l’édition imprimée de octobre 2010 du Dance Current.

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